Yüksek dini ilimlerin öÄŸretildiÄŸi mekanlar olarak mescitler/ camiler ve hanlar ile ilkokul seviyesinde hizmet veren mektepler ve küttâblar dışında dini ilimlerden ayrı olarak tıp, astronomi gibi ilimlerin uygulamalı olarak yapıldığı rasathaneler, hastaneler, kütüphaneler ve beytü’l-hikme de Ä°slam eÄŸitim geleneÄŸi açısından önemli kurumlardır. Ders mekânı, dersin yapıldığı yer anlamına gelen medreseler, mescid mescit-han medrese ÅŸeklindeki bir geliÅŸimin sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Hayırseverlerin yardımlarıyla varlığını sürdüren söz konusu eÄŸitim kurumları, vakıfların kurulması ve böylece de varlıklarını yardım edenlerden bağımsız bir ÅŸekilde devam ettirmeleriyle medrese sistemi mümkün hale gelmiÅŸtir.
Her ne kadar medreseler ortaya çıkmaya baÅŸladıktan sonra da DoÄŸu Ä°slam dünyasında camiler, eÄŸitim mekânı olma iÅŸlevini sürdürse de medreselerin varlığından söz edilemeyen Batı Ä°slam dünyasında, Endülüs’te dersler camilerde yapılmaya devam etmiÅŸtir.
Elinizdeki metin, ÅŸimdiye kadar tam bir tarihinin bile yazılmadığı altı yüzyıllık Osmanlı döneminin eÄŸitim ihtiyacını karşılayan bir kurumun, Medreselerin EÄŸitim, Yönetim ve Finans yapısını anlamaya çalışan tebliÄŸlerden oluÅŸmaktadır.